Rozhovor s naším absolventem Ing. Ondřejem Patkou, jedním z prvních absolventů naší školy, který má za sebou mnoho pracovních úspěchů.
1) Několik let jste řídil pobočku Swarovski v Dubaji, kde jste pracoval na pozici regionálního ředitele a byl odpovědný za činnost kanceláří divize pro Evropu, Asii, Afriku a Austrálii. Máte velké zkušenosti s mezinárodním obchodem a s tvorbou obchodních strategií, nyní vedete svou firmu. Co stojí za Vaším úspěchem?
OP: Podle mého názoru to byla především pracovitost, cílevědomost (jak se říká „ tah na branku“) a také smysl pro odpovědnost. Už během studia na vysoké škole bylo mým snem žít a pracovat v zahraničí. Žádnou konkrétní zemi jsem sice nepreferoval, ale podvědomě jsem spíše tíhnul k zemím neznámým. Civilizace pro mě půvab neměly. Po vysokoškolských studiích jsem několik měsíců pracoval v Preciose v Kamenickém Šenově, když přišla od vedení firmy osudová nabídka na zahraniční angažmá. Měl jsem v podstatě na výběr mezi USA a Středním východem. Má volba byla jasná - vybral jsem si Dubaj.
Prvních pár let jsem neznal nic jiného než dřinu. Pracoval jsem od rána do večera, a to minimálně šest dnů v týdnu. Měl jsem velké štěstí, že mi osud do cesty přihrál člověka, který v Dubaji zastupoval jinou českou firmu. V našem smýšlení i pohledu na věc bylo možno nalézt velmi podobné rysy. Společně jsme sdíleli jak naše úspěchy, tak i neúspěchy, a těch bylo, věřte nebo ne, mnoho a mnoho.
Jen díky tvrdé práci, jež přinesla značné obchodní úspěchy, jsem získal velmi dobrou reputaci na Středním východě. To bylo také, domnívám se, důvodem k tomu, proč mě oslovila rakouská firma Swarovski, abych pro ni začal pracovat v Dubaji. I v této firmě jsem v poměrně krátké době slavil svůj triumf, a proto se mé kompetence rozšířily o oblast Dálného východu, Austrálie a Evropy. Celkově vzato, byl jsem odpovědný kompletně za obchod pro divizi Lighting v celém svět vyjma kontinentu Amerika.
2) Jak zpětně hodnotíte studium na naší škole?
OP: Pedagogové Vaší školy mě velmi dobře připravili na vysokoškolské studium. To, co jsme pokládali - nyní hovořím za náš ročník - za velmi atraktivní, byla celková studijní koncepce. Jednalo se o netradiční systém výuky – místo průběžného zkoušení jsme měli pevně dané zkouškové období, vypracovávali jsme mnoho seminárních prací apod. Velmi jsem ocenil erudovanost učitelů i jejich zcela profesionální a vstřícný přístup k nám studentům. Nechci jednotlivé učitele na tomto místě jmenovat, protože si zaslouží slova chvály bez výjimky všichni. Dovolte mi však zmínit alespoň naši třídní paní profesorku Ivu Janouchovou, která byla senzační pedagog a velmi milý člověk. Poznali jsme mnoho rozdílných povah i mezi sebou navzájem, což byla také velmi dobrá průprava pro život. Za nejdůležitější považuji skutečnost, že nás škola naučila samostatnému myšlení a odpovědnosti.
3) Nově se podílíte na výuce managementu. Je něco, co byste současným studentům doporučil?
OP: V první řadě by měli maximálně využít potenciál školy a možnost osobního rozvoje. Měli by chápat, že škola je tu pro ně a je jen na nich, co si z ní odnesou do dalšího života. V jejich rukách je i způsob, jak se zdokonalí a připraví na svůj budoucí život. Učitelé jim jsou schopni předat teoretické znalosti a jako bonus také osobní zkušenosti. Záleží však na studentech, jak s těmito informacemi naloží. Toto již není na odpovědnosti učitelů, protože ti jsou zde pouze v roli mentorů.
To, co je ale podle mého názoru ještě důležitější, je pracovitost a houževnatost každého jedince. Nejen na základě osobních zkušeností mohu říci, že současná mladá generace není tak cílevědomá, dravá a pracovitá jako jsme byli my. Možná to je i tím, že my jsme vyrůstali v jiném prostředí, kde byl nedostatek téměř všeho, a tak jsme museli vyvinout velké úsilí, abychom získali to, pro co jsme se nadchli a po čem jsme zatoužili.
4) V letošním roce změnila škola svůj název a zároveň představila novou vizi. Výuka vybraných témat odborných předmětů v AJ, zapojení odborníků z praxe do výuky a důraz na osobní rozvoj studentů. Jak se Vám zamlouvá směr, kterým se škola vydala?
OP: Když mi vedení školy představilo novou strategii rozvoje školy, byl jsem nadšený a moc jsem si přál stát se součástí této změny – prostě být u toho, a přispět tak svými zkušenostmi škole i studentům samotným. Studenti této školy mají možnost vytěžit maximum ze studia anglického jazyka i potažmo od letošního roku studia odborných předmětů v anglickém jazyce, a získat tak výhodu před svými vrstevníky. V České republice funguje mnoho mezinárodních firem, kde je oficiálním jednacím jazykem angličtina a kde jsou mnozí spolupracovníci právě cizinci. Je více než pravděpodobné, že někteří naši studenti budou pracovat zrovna v takových společnostech, a proto je odborná výuka v cizím jazyku tak důležitá.
Dalším rozměrem studia na zdejší škole je propojení teorie a praxe. Studenti pochopí provázanost teoretických témat s praxí, a tím celé studium začne teprve dávat opravdový smysl. Studium není redukováno na osvojení si teoretických znalostí jako je tomu na konvenčních středních školách. Není pak divu, že studenti vlastně nevidí přílišný smysl ve svém vzdělávacím procesu, pokud by si osvojovali znalosti pouze s ohledem na získání obstojných známek důležitých pro úspěšné absolvování školy. Na naší škole přednášíme teorii, která je implementována do praxe formou případových studií a studenty aktivně do přípravy těchto studií zapojujeme. Rozvíjíme tak samostatné myšlení studentů – schopnost vyhledávat relevantní informace na internetu, a následně je implementovat do praktické případové studie. Snažíme se, aby studenti pracovali ve skupinách, protože věříme, že i týmová práce pomáhá rozvíjet osobnost, samostatnost a chápání důležitosti jednotlivých rolí.
5) Doporučil byste školu svým známým?
OP: Samozřejmě ano. Pevně věřím, že v našem regionu není lepší škola!